Jak wygląda organizacja imprezy turystycznej?
Organizowanie imprezy turystycznej należy do zadań, które wymagają wiele energii i dużej wiedzy. By zakończyć misję z sukcesem, trzeba spełnić kilka warunków.
Produkt wprowadzony do sprzedaży składa się przeważnie z kilku usług, na przykład z transportu, zakwaterowania w miejscu docelowym i atrakcji turystycznych. Te elementy połączone w jedną całość tworzą razem pakiet turystyczny. Można wyróżnić trzy rodzaje takich pakietów: wycieczki poznawcze, pobyty rekreacyjno-wypoczynkowe oraz zorganizowane podróże firmowe/służbowe. Jakie są różnice pomiędzy nimi?
Każdy ze wspomnianych pakietów turystycznych ma swoją charakterystykę, określoną przez główny celem wyjazdu.
W przypadku wycieczki jest to przede wszystkim zwiedzanie zabytków i atrakcji turystycznych, Miejscem docelowym są więc najczęściej znane miasta, choćby takie jak Kraków czy Toruń. Uczestnicy wycieczki chcą przede wszystkim poznać historyczne miejsca lub obiekty, zdobyć o nich ciekawe informacje.
Najczęściej spotykane oferty to wycieczki po pałacach i zamkach, wycieczki o tematyce historycznej czy o charakterze religijnym. Dużo zwolenników mają też wycieczki i wyjazdy o charakterze trekkingowym.
Warto wiedzieć, że wycieczka to bardzo wymagające przedsięwzięcie. Z prostego powodu – jej organizacja wymaga zapewnienia wielu świadczeń na całej jej trasie, takich jak transport, nocleg, bilety wstępów do muzeów i zwiedzanych obiektów, czy wyżywienie. Trzeba też zatrudnić odpowiedniego pilota lub przewodnika, który w czasie wycieczki jest reprezentantem organizatora i w jego imieniu opiekuje się uczestnikami.
Nieco inaczej wyglądają wyjazdy rekreacyjne, których celem jest beztroski wypoczynek. W tym przypadku najważniejszym zadaniem dla organizatora jest zakontraktowanie odpowiedniego hotelu oraz wyżywienia. Osoba odpowiedzialna za taki wyjazd musi też pomyśleć o tym jak wypełnić czas uczestnikom, czyli zorganizować dodatkowo liczne atrakcje, które uprzyjemnią pobyt turystom.
Organizator turystyki zajmuje się również organizacją innych podróży firmowych, do których zalicza się wyjazdy integracyjne oraz zorganizowane podróże służbowe, bardzo często związane z uczestnictwem w szkoleniach, konferencjach czy targach. Przykładowo firma z Warszawy organizuje konferencje na Mazurach, a przy okazji zapewnia swoim pracownikom integrację, na przykład w formie spływu kajakowego czy rejsu wycieczkowego.