Imprezy towarzysząceObsługa techniczna imprezOrganizacja imprez - poradnikScenariusze, programy imprez

Podróże motywacyjne

Chcesz zmotywować pracownika do osiągania lepszych wyników? Myślisz o premii uznaniowej, by zatrzymać dobrego fachowca, przy jednoczesnym nienadwyrężaniu budżetu firmy? A może pragniesz wprowadzić program lojalnościowy dla stałych klientów, bądź partnerów biznesowych swej działalności? Jeśli tak, to wyjazdy motywacyjne są rozwiązaniem dla ciebie!

Turystyka motywacyjna znana jest już na całym świecie. Biura podróży na szeroką skalę zajmują się organizacją wyjazdów tego typu, na stałe wpisując je w swoje oferty. Związane jest to z rosnącym zainteresowaniem tą formą nagradzania. Tendencja organizowania wyjazdów motywacyjnych przywędrowała do Polski z zachodu z chwilą, kiedy zaczęły pojawiać się tu filie przedsiębiorstw zagranicznych. Obok tego zaczęto dostrzegać także istotną rolę rozrywki dla pracowników, która przekłada się na ich efektywność w pracy.

Coraz częściej nagrody rzeczowe, bądź skromne premie pieniężne nie stanowią wartości. W związku z tym pracodawcy zaczynają czerpać z innych pomysłów. Jednym z takich są wyjazdy motywacyjne znane także pod nazwą turystyki motywacyjnej. Zorientowane są one na zabawę i rozrywkę. Nie mają wiele wspólnego z wyjazdami służbowymi i związanymi z wykonywaniem zajęć wynikających z pracy lub interesów. Służą przede wszystkim odpoczynkowi, a także poprawie wizerunku firmy w oczach zatrudnionych osób.

Zgodnie z definicją przygotowaną przez Society of Incentive & Travel Executives (Site) wyjazdy motywacyjne to: „narzędzie całościowego zarządzania do wykorzystania wyjątkowych podróży w celu zmotywowania i/lub nagrodzenia pracowników za ich pracę wykraczającą poza obowiązki i zbliżającą do osiągnięcia celów firmy”.

W świetle tego podróże motywacyjne stanowią modny sposób na zwiększenie wyników przedsiębiorstwa, ale nie tylko. To także doskonała metoda, by podnieść zapał załogi w stosunku do wykonywanych obowiązków oraz zmotywować ją do osiągania lepszych wyników. Daje także wspaniałą okazję do tego, by osoby wchodzące w skład zawodowego zespołu mogły się poznać i zacieśnić więzy. Sprzyja to pozytywnej atmosferze w pracy, natomiast sam pracodawca zyskuje niezbędną wiedzę o osobowościach, z którymi współpracuje, co w dalszej kolejności wpłynąć może na wyłonienie lidera grupy i np. mieć przełożenie w awansie. Często bowiem anonimowo w wyjazdach motywacyjnych biorą udział specjaliści ds. zarządzania zasobami ludzkimi lub psycholodzy. Dlatego też specyfiką tej formy gratyfikacji jest pozorna sytuacja swobody uczestników. Sam wypoczywający z kolei ma możliwość sprawdzenia swoich możliwościach w niecodziennych okolicznościach. Przede wszystkim zaś służą odpoczynkowi i nabraniu sił do dalszej, bardziej efektywnej pracy. Oprócz tego wyjazdy motywacyjne stanowią narzędzie, niezbędne w czasach kryzysu na rynku, którego pracodawca może użyć, chcąc pokazać pracownikowi, że ceni go i ważne są dla niego jego umiejętności. Tym samym zyskuje jego zwiększoną lojalność w stosunku do firmy, wdzięczność oraz entuzjazm. Poza tym wpływa także na kreatywność nagrodzonych w ten sposób pracowników.

Zawrotną karierę w ostatnim czasie robią także wyjazdy „szkoleniowo-motywacyjne”. Dostarczają nie tylko niezapomnianych wrażeń dzięki wielości i różnorodności atrakcji, ale także umożliwiają poznanie odmiennych kultur, egzotycznej przyrody oraz dostarczają chwil relaksu w odległych zakątkach świata. Jeśli doda się do tego różnorodne szkolenia i konferencje, niekiedy i w międzynarodowym środowisku, można mieć pewność, że z takiego rozwiązania będzie zadowolony każdy pracownik. Umiejętne połączenie nauki z turystyką to gwarancja obustronnej satysfakcji. Nagrodzony pracownik stara się zwiększyć zyski, jakie jego praca przynosi przedsiębiorstwu, gdyż wie, że jego praca jest zauważana i nagradzana w nietypowe i niezapomniane sposoby. W tym rozumieniu odpowiednio skonstruowany program podróży motywacyjnej to także sukces dla pracodawcy, gdyż sam się finansuje.

O popularności wyjazdów motywacyjnych wśród przedsiębiorców decyduje więc przede wszystkim obniżenie kosztów związanych z utrzymaniem pracownika. Porównując wydatek związany z organizacją pojedynczego wyjazdu motywacyjnego np. z długoterminową podwyżką pracowniczą, można łatwo wykalkulować, że wyjazdy motywacyjne opłacają się firmom bardziej. Chociaż niejednokrotnie w ramach nagrody organizowane są wyjazdy do najodleglejszych zakątków świata m.in.: do Australii czy na Karaiby, nie są one fanaberią, a inwestycją, dzięki której zyski firmy rosną.

Wyjazdy motywacyjne stanowią dopełnienie usług z zakresu turystyki biznesowej. Ich sprzedażą i organizacją zajmują się nie tylko biura podróży, ale także agencje reklamowe. Zajmują się one kompleksową organizacją tego typu wyjazdów. Organizują zakwaterowanie, tworzą scenariusze imprez motywacyjnych, dbają o ich realizację oraz zajmują się wszelkiego rodzaju formalnościami. W ofercie znajdują się wycieczki krajowe obok zagranicznych, wyjazdy kilku i kilkunastodniowe. Wszystko uzależnione od indywidualnych preferencji klienta. Decyzję o zakupie i kształcie programu podejmują osoby, które w firmie zajmują się kierowaniem zasobami ludzkimi oraz w dziale marketingu. Często odpowiedzialność za podróże motywacyjne biorą właściciele przedsiębiorstw.

Forma gratyfikacji jaką są wyjazdy motywacyjne to bez wątpienia doskonałe narzędzie w ręku pracowników Działu Kadr. Warto więc wprowadzić ją w swoim przedsiębiorstwie, gdyż wiadomo, że zadowolony pracownik to efektywny pracownik.

natalia jurga

Źródło:
Mfiles.pl

Artykuł polecany przez serwis www.organizatorzyimprez.pl traktujący w szerszym ujęciu o wyjazdach motywacyjnych dostępny poprzez link
http://www.organizatorzyimprez.pl/artykul,196,wyjazdy-motywacyjne.html

 

2 thoughts on “Podróże motywacyjne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *